Postawa stojąca jest zasadniczą postawą w liturgii.
Jest znakiem świadomego uczestnictwa i zaangażowania,
a nie biernej tylko obecności.
Ma wyrażać szacunek i cześć wobec Chrystusa i jego
tajemnic, ma być znakiem gotowości do wykonania
zleconych nam zadań.
Kiedy zachowujemy postawę stojącą?
To postawa modlitwy, czci i największego uwielbienia.
Postawa klęcząca zarówno jako dłuższa postawa modlitewna, jak również chwilowy gest, w liturgii chrześcijańskiej oznaczała wielbienie Boga i była postawą typowo chrześcijańską.
Kiedy zachowujemy postawę klęczącą?
Postawa klęcząca jest zasadniczą postawą w czasie sakramentu pokuty.
Należy odróżnić postawę klęczącą od przyklęknięcia. Podczas przyklękania klęka się zawsze na prawe kolano i nie czyni się przy tym żadnych gestów, np. znaku krzyża.
Kolanem należy wyraźnie dotknąć posadzki. Nie może to być tylko "dygnięcie". Klęka się zawsze twarzą do przedmiotu czci. Klękanie na dwa kolana jest wyrazem czci i hołdu wobec Pana Jezusa wystawionego do adoracji. Przyklękamy najpierw na prawe kolano, a potem dostawiamy do niego kolano lewej nogi. Wstajemy zaś najpierw lewą nogą. Nie klękamy na obydwa kolana równocześnie.
Jest postawą słuchania, skupienia, przyjmowania i rozważania Słowa Bożego.
Kiedy zachowujemy postawę siedzącą?
Leżenie krzyżem symbolizuje najgłębsze poniżenie siebie i najusilniejszą modlitwę. Lepiej niż słowa wyraża ono całkowite oddanie się Bogu i poczucie własnej słabości.
Obecnie celebrans kładzie się krzyżem przed ołtarzem na początku ceremonii Wielkiego Piątku, na znak, że Odszedł nasz Pasterz; Jezus Chrystus.
Podobnie osoby, które otrzymują święcenia padają na twarz i leżą krzyżem podczas śpiewania Litanii do Wszystkich Świętych.
W wielu zgromadzeniach zakonnych, także przyjmujący profesję zakonną przybierają postawę leżenia krzyżem.
Procesja (łac. procedare - iść, kroczyć) to szczególna forma postawy - cały czas w ruchu. Polega ona na kroczeniu, przemieszczaniu się z jednego miejsca na drugie. Nie jest to jednak chód bezcelowy i nic nie znaczący. Według symboliki liturgicznej, wyraża on wędrówkę Ludu Wybranego z niewoli egipskiej do Ziemi Obiecanej.
Szczególną formą procesji jest procesja eucharystyczna
bowiem w ich czasie niesiony jest w monstrancji Najświętszy Sakrament. Zaliczamy do nich:
Procesje podczas liturgii Mszy świętej:
Inne procesje:
Źródło: ministranci.archidiecezja.katowice.pl
dadominik.pl
Ciało pozostaje wyprostowane, a lekko skłania się tylko głowę.
Ręce powinny być złożone.
Lekki skłon wykonujemy:
Wykonujemy głęboko, pochylając głowę wraz z tułowiem - od pasa w górę, a ręce trzymamy złożone.
Pochylenie ciała wykonujemy:
Przyklęknięcie jest znakiem, którym wyraża na zewnątrz wolę i pragnienie człowieka, aby Bogu oddać cześć, aby zbliżając się do Niego przywitać Go lub pożegnać w sposób najbardziej
właściwy.
Przyklęknięcie wykonujemy:
Jest oznaką braterstwa, pokoju, a to pojednanie z braćmi jest oznaką pojednania z Mistycznym Ciałem Chrystusa. Przekazywany przez podanie ręki lecz tylko najbliższym osobom.
Gest obecny przez większą część liturgii. Dłonie przylegają do siebie, są skierowane ku górze, prawy kciuk założony na lewy, ręce przylegają do tułowia na wysokości klatki piersiowej. Oznacza
wzniesienie własnej duszy do Boga, oddanie Mu czci, a także całkowite poddanie się Jego woli i miłości.
Gest wyrażający skruchę, przyznanie się do winy, oraz uznanie swojej niedoskonałości.
wyraża odkupienie, jest znakiem wiary, przypomina, że chrześcijanin ma krzyżować z Chrystusem siebie samego i naśladować Go w Jego bolesnej drodze. Czynimy go tylko na początku i końcu Mszy
Świętej (błędnym jest czynienie go w innych momentach, np. po Podniesieniu, po przyjęciu Komunii Św....)
Źródło: dadominik.pl
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com